Sygnaliści: Budowanie i konsultowanie procedur i narzędzi zgłaszania nieprawidłowości (whistleblowing)
Nowa dyrektywa unijna o sygnalistach nakłada na pracodawcę[1]Szczegóły: obowiązek zapewnienia pracownikom możliwości bezpiecznego oraz poufnego zgłaszania nieprawidłowości dotyczących zachowań dyskryminujących, mobbingu, nadużyć biznesowych, czy innego rodzaju nieprawidłowości, budzących zastrzeżenia ze strony pracowników.
Obowiązki te obejmują:
- Utworzenie wewnętrznego kanału i opracowanie procedur, przy wykorzystaniu których pracownicy będą mieli możliwość dokonywania zgłoszeń nieprawidłowości
- Prowadzenie rejestru zgłoszeń
- Zapewnienie ochrony sygnalistom
Niezbędne będzie także przeprowadzenie szkoleń i akcji informacyjnej dla pracowników.
Wdrażane systemy i narzędzia na rzecz budowy standardów etycznych w organizacji powinny uwzględniać zarówno wymogi prawne, jak i uwarunkowania organizacyjne oraz kulturowe, w jakich funkcjonuje przedsiębiorstwo czy instytucja. Z tego właśnie względu nie ma jednego algorytmu na skuteczny system whistleblowing w organizacji.
W zależności od Twoich potrzeb możemy zbudować stosowne procedury czy narzędzia i/lub wybrać do implementacji sprawdzone rozwiązania.